home
Schilderijen
Tekeningen en drukwerk
Onderzoek

Over en contact

Kunst koken in de tijd van De groote waereld in ’t kleen geschildert (1692) (en daarvoor en -na)

Een opmerkelijk oog, Essays opgedragen aan Jeroen Stumpel ter ere van zijn emeritaat, Article 10.19 (2017), pp. 50-55
Tove geboortekaart
Tove geboortekaart

Dit stuk gaat over sculptuur op tafel en suikersculptuur in de Nederlanden. Het is opgedragen aan Jeroen Stumpel ter ere van zijn emeritaat en daarom neemt het een ander onderwerp als vertrekpunt: schilderijen die je doen watertanden in de zeventiende eeuw – onderwerp van het onderzoeksproject waarin ik werk. Sappig fruit en aanlokkelijke vis die zo goed geschilderd zijn dat je ze wel kon eten. Nu is een schilderij ten dele gemaakt van stoffen die in de keuken kunnen worden gebruikt: bekend is het luizenrood dat het glacé van roze koeken kleurt, maar ook lijnzaadolie staat in de supermarkt. Toch zal een hapje van een schilderij nooit echt lekker worden. Andersom kan het ook. De Duitsers hebben er mooie woorden voor: Galanterie-Speise of Schau-Essen. Siergerechten konden in de zeventiende eeuw (en daarvoor en -na) gemaakt zijn van was, maar vaker nog verwees zo’n term naar tot kunststukjes omgevormde etenswaren, zoals suikerbeeldjes. Het artikel biedt een klein overzicht.