Het uitgesneden schilderij M. Welbergen, L. Wiersma, in : Bedrog voor het oog, Kunstschrift 67 : 3 (juni/juli 2023), pp. 30-36 Een overtreffende trap van de trompe l’oeil is te vinden in de zogeheten cut-out, of het uitgesneden schilderij. Voor wie zoekt zijn...
Het spoor van de kunstenaar Mariette Haveman in gesprek met Lisa Wiersma Kunstschrift 67.1 (februari/maart 2023), pp. 34-37 Mariette Haveman vroeg wat ik denk te hebben geleerd over Vermeers manier van schilderen door schilderijen na te schilderen voor Het Geheim van...
Het witste wit Kunstschrift 66.1 (februari/maart 2022), pp. 12-21 Sneeuw kan modderig zijn en grijs of bruin worden. Het lijkt paars of blauwig in de schaduw en warmgeel tot oranje in zon- of lamplicht. In sommige gebieden kleurt sneeuw rood door algengroei...
Material Properties and Image Cues to Paint Convincing Grapes Di Cicco F., Wiersma L. et al., in : Art & Perception, Leiden: Koninklijke Brill (2020) pp. 337–362 De zeventiende-eeuwse schilderkunst van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden (Nederland en...
‘Colouring’, Material depiction in Flemish and Dutch baroque art theory Art & Perception, Leiden: Koninklijke Brill (2020), pp. 243–265 Dit artikel verscheen naar aanleiding van het symposium The Skin of Things. waaraan een bijzondere uitgave van het...