ONDERZOEK
Hoe zorgt de juiste rangschikking van kleuren ervoor dat een geschilderde perzik lekker zacht lijkt, druiven sappig en metaal koud glanzend? Kun je fruit ruiken en proeven als het goed is geschilderd? Voel je een ijle morgenlucht van verf? Wat maakt dat een portret echt en nabij kan lijken? Dergelijke vragen komen aan bod in mijn proefschrift over zeventiende-eeuwse schildertechnieken voor het onderzoeksproject Recipes and Realities, An analysis of texture rendering in still-life painting and the pictorial procedures of Willem Beurs (Universiteit Utrecht, TU Delft). Het onderzoek gaat in het bijzonder over stofuitdrukking.
Daarnaast doe ik onderzoek naar (historische vervaardigingstechnieken van) sculptuur en buitenplaatsen en tuinen. Het fijne van beeldhouwkunst en tuinaanleg is dat deze zich in onze eigen, driedimensionale ruimte bevinden en dat je toch verbeeldingskracht nodig hebt om er deel van uit te maken – en de rust om te kijken.